Adaptacja dziecka w przedszkolu - rady ekspertów

Autor: Koniecznie przeczytaj
Drukuj artykuł

Wjaki sposób zajęcia adaptacyjne w przedszkolu pomagają dzieciom i rodzicom oswoić się z rozstaniem oraz nową sytuacją opowiadają Agnieszka Robak, psycholog i Monika Czajka, pedagog, dyrektor niepublicznego Przedszkola Dwujęzycznego "Tęczowy Ogród".

Pierwsze dni w przedszkolu to szczególny okres w życiu dziecka i jego rodziców. Maluch musi się oswoić z nowym miejscem, wychowawcami oraz innymi dziećmi, a rodzic przezwyciężyć własny lęk o to, jak dziecko poradzi sobie w sytuacji rozłąki z opiekunem. Dla dziecka, które dotąd nie rozstawało się na dłużej z rodzicami lub nie miało kontaktu z innymi dorosłymi oraz większą liczbą równolatków, adaptacja do nowej sytuacji może być trudna. Dlatego warto przygotować dziecko do przedszkola już wcześniej.

"Rodzice powinni rozmawiać z dzieckiem o przedszkolu, opowiedzieć, jak będzie wyglądać plan dnia, wyjaśnić, co dziecko będzie robiło na poszczególnych zajęciach - radzi Agnieszka Robak, psycholog z Przedszkola Dwujęzycznego "Tęczowy Ogród". - "Dobrym pomysłem jest zaangażowanie dziecka w przygotowania do pobytu w przedszkolu, wspólny wybór kapci, worka, piżamy i innych niezbędnych rzeczy. W ten sposób maluch będzie się stopniowo oswajać z nową sytuacją. Rodzice powinni jeszcze w domu zachęcać dziecko do opanowania, odpowiednio do jego wieku i możliwości, czynności takich jak samodzielne ubieranie się, jedzenie, zgłaszanie potrzeb fizjologicznych, czy korzystanie z toalety. Warto rozważyć również udział w spotkaniu adaptacyjnym. To okazja do zabawy i wspólnego poznawania nowego miejsca. Podczas spotkań rodzice mogą dowiedzieć się więcej o pracy przedszkola, a także poinformować przyszłych wychowawców dziecka o jego przyzwyczajeniach, upodobaniach i problemach zdrowotnych".

Zajęcia adaptacyjne w przedszkolach odbywają się w różnych formach. Prowadzący na ogół starają się dostosować je do oczekiwań rodziców oraz indywidualnych predyspozycji i emocji dzieci, które znajdują się w nowej dla nich sytuacji. "Celem adaptacji jest oswojenie dziecka z nowym miejscem w przyjaznej i bezpiecznej atmosferze, pod okiem rodzica" - opowiada Monika Czajka, pedagog z Przedszkola Dwujęzycznego "Tęczowy Ogród". - "Dziecko poznaje budynek przedszkola oraz zabawy ruchowe, plastyczne i muzyczne, w których będzie uczestniczyć w trakcie przedszkolnych zajęć. Dzięki stałej obecności nauczycieli podczas zajęć adaptacyjnych, rodzic może na chwilę wyjść z sali i zobaczyć jak dziecko reaguje podczas rozstawania się z bliską osobą. Natomiast dziecko uczy się reguł panujących w grupie oraz widzi pierwsze zorganizowane zajęcia, na których obowiązują przedszkolne zasady porządkowe oraz zasady współżycia z rówieśnikami".

Dziecko i rodzic mogą też wspólnie uczestniczyć w zajęciach najmłodszej grupy dzieci uczęszczających na co dzień do przedszkola. "Niewątpliwą zaletą takich zajęć jest doświadczanie przez dziecko codziennej rzeczywistości przedszkola" - zwraca uwagę Monika Czajka. - "Rodzic wybiera określone dni, w które chce przyjść do przedszkola z dzieckiem. Ten rodzaj adaptacji dopuszcza pobyt rodzica w trakcie zajęć przez ustalony okres czasu i ma na celu przede wszystkim zapewnienie komfortu tym dzieciom, które trudniej rozstają się z opiekunem".

Zdaniem Moniki Czajki warto rozważyć udział w tego typu zajęciach w okresie wakacyjnym, kiedy w przedszkolach jest mniej dzieci. "Wakacyjne zajęcia adaptacyjne pozwolą przygotować dziecko do rozpoczęcia regularnych zajęć przedszkolnych od września" - opowiada pedagog. - "Letnie miesiące sprzyjają również pobytowi dzieci na przedszkolnym placu zabaw, gdzie mogą spotkać się z przedszkolakami w różnym wieku i z różnych grup".

Dwujęzyczne Przedszkola "Tęczowy Ogród" w Warszawie organizują zajęcia adaptacyjne dla dzieci i rodziców przez cały rok w soboty od godziny 10:00 do 12:00. "Zajęcia przeznaczone są dla dzieci z rocznika, który rozpocznie we wrześniu danego roku edukację przedszkolną" - tłumaczy Monika Czajka. Wakacyjne zajęcia adaptacyjne w Tęczowym Ogrodzie odbywają się w lipcu i sierpniu w dni powszednie w godzinach popołudniowych (od 15:30 do 17:30). "Zajęcia wakacyjne stanowią kontynuację sobotnich zajęć adaptacyjnych realizowanych w trakcie roku szkolnego" - wyjaśnia Monika Czajka. - "Adresowane są także do tych dzieci, które trudniej oswajają się z nowym miejscem i rozstają z rodzicem".

"Tęczowy Ogród" to cztery niepubliczne dwujęzyczne placówki edukacyjne w Warszawie: trzy przedszkola oraz jedna szkoła podstawowa. Pierwsze przedszkole "Tęczowy Ogród" powstało w 2001 roku, będąc tym samym pierwszym niepublicznym przedszkolem językowym w Warszawie. Przedszkola pracują w oparciu o autorski dwujęzyczny program, którego celem jest stymulowanie harmonijnego i wszechstronnego rozwoju dziecka. Wysoką jakość nauczania potwierdzają zdobyte nagrody - w 2004 oraz w 2009 roku placówki przedszkolne otrzymały międzynarodowy certyfikat European Language Label za innowacyjność w zakresie nauczania języka angielskiego.