Podjazd bez problemów

Autor: Koniecznie przeczytaj
Drukuj artykuł

Podjazd jest dla każdej posesji miejscem "strategicznym". Oprócz dopasowania estetycznego do architektury domu powinien równocześnie w nienaganny sposób spełniać swoją rolę użytkową. A to wymaga przed wszystkim starannej realizacji z zachowaniem zasad sztuki budowlanej

- Do podstawowych błędów wykonawczych podczas układania kostki brukowej w tym miejscu, należy źle wykonana podbudowa - tłumaczy Piotr Kułagowski, koordynator ds. rozwoju rynku Libet. - Zachowanie podłoża, ruchy gruntu - są złożonym procesem. Dlatego przed przystąpieniem do układania podjazdu może być potrzebna opinia geologa.

Gdy mamy do czynienia ze słabszymi gruntami konieczna jest ich dodatkowa stabilizacja. Specjalista pomoże nam określić, jaka metoda zabezpieczająca będzie w danym przypadku najbardziej skuteczna. Zdarza się, że potrzebne są specjalne zaczyny piaskowo- cementowe lub dodatkowe dreny. Trzeba też pamiętać, że warstwa ułożonego kruszywa nie może być zbyt cienka. W przypadku podjazdu jej grubość powinna wynosić przynajmniej 40 cm. Również grubość kostki ma tu znaczenie. W miejscu, po którym poruszać się będą samochody osobowe, musi wynosić od 6 do 8 cm. Natomiast jeśli będzie się tam odbywał również ruch ciężkich samochodów ciężarowych kostka powinna mieć grubość około 10 cm.

- Koniecznie trzeba też pamiętać o właściwym, etapowym zagęszczaniu i utwardzaniu nawierzchni - dodaje Piotr Kułagowski. - Najlepiej zagęszczać poszczególne warstwy etapami - o grubości ok. 20 cm każdy. Zbyt słabe zagęszczenie najczęściej prowadzi do powstania kolein lub pofalowania nawierzchni.

Równie ważne jest także prawidłowe jej wyprofilowanie. Zbyt małe lub zbyt duże spadki (prawidłowo ok 3%) albo ich niewłaściwy kierunek (prawidłowo na zewnątrz posesji) będą powodowały kłopoty z odprowadzaniem wody.

Błędy przy budowie podjazdu mogą zepsuć nie tylko jego styl i urodę, ale przede wszystkim funkcjonalność. Warto o tym pamiętać przy doborze ekipy wykonawczej.


Fot. Libet